ÀLBUMS


ARA-25 ANYS EN DIRECTE

Editat
Picap 70007. LPD 1992

Laura Almerich
Guitarra clàssica, marimba, sintetitzador, viella de Roda, acordió

Manuel Rabinad “Rabi”
flautes, sintetizador

Quico Rodríguez
Baix elèctrics

Lluís Ribalta
Bateria, pad percussió

Jordi Armengol
Guitarres acústiques i elèctriques

Tècnic de so
Josep Tresserra

Assistents tècnics
Rosa Amuedo, Xavier Martorell

Enginyer de so i de mescla
Pedri González

Estudis de gravació
Camió-2


  NOTES
 Disc enregistrat al mes de setembre de 1992 a Lliçà d’Amunt, Canet de Mar, Sant Boi de Llobregat i Porrera. 

 Aquest disc ha estat reeditat per:

Claus Records 03 00110| 05 2003



  COMENTARI
Sembla mentida, però ja s’ha escolat un quart de segle d’ençà de la famosa espenta que va aconseguir llençar el “jutge” número setze al bell mig d’un escenari de Terrassa. Vint-i-cinc anys de la presència continuada tant físicament (deixant a banda els parèntesis d’allunyament forçós) com en el terreny discogràfic.

El cantant de Verges ha volgut celebrar aquesta data de dues maneres. D’entrada canviant de casa discogràfica: després d’enregistrar tres àlbums (Astres, Geografia i Torna aviat) amb la multinacional CBS, en Lluís ha fitxat per Picap una editora d’àmbit català que té al catàleg noms com Joan Amèric, Sangtraït i Josep Tero.  I el resultat d’aquest canvi – la segona manera de celebrar l’aniversari – ha estat un àlbum doble, que aplega noves versions de quinze temes que ja havia “enllaunat” en èpoques diverses, més un parell de cançons inèdites.

La primera cosa que pot resultar sorprenent d’aquest disc és que no ha estat enregistrat en cap gran sala, o en el transcurs d’un recital “extraordinari”, sinó al llarg de tres actuacions “normals” a les viles de Lliçà d’Amunt, Canet de Mar i Sant Boi de Llobregat (posteriorment algunes correccions han estat fetes a Porrera. sense públic però seguint el sistema d’enregistrar tots els instruments alhora). Per tant, Ara és un disc que va a la recerca del Llach quotidià, de la seva relació habitual, dia a dia, amb el públic més variat.

Els temes escollits apareixen en el disc d’una manera quasi totalment cronològica. I és en els primers, els més allunyats en el temps, que l’evolució musical i interpretativa de Lluís Llach es fa més notòria. Comencem amb cinc d’anteriors a 1974 (enregistrats originalment o bé als àlbums Com un arbre nu i Lluís Llach a l’Olympia): “El bandoler” (en Lluís havia jurat més d’un cop que no tornaria a cantar-la mai més ) dóna pas a una versió de “L’estaca” (amb la primera estrofa obviada) curiosament sense participació del públic. Després “La madame” se’ns presenta amb una nova estrofa que ve a ser un mea culpa expressat des de la maduresa: “Però es anys passen de pressa / a les platges del cor. / Què hauríem fet nosaltres / sense madames al sol? / Permeti’m, doncs, senyora / acabat la cançó. / Li estenc la tovallola i / li demano perdó”.

Les dues cançons de la primera època que han estat tractades amb els arranjaments nous  més sorprenents són “Jo sé” ( de ritme molt més matisat que en la seva versió guitarrística hereva de la bossa nova) i una “Gallineta” que continua dient que no amb la mateixa força de sempre.

El primer disc acaba amb el primer fragment d’Ítaca, una cançó de T’estimo (Aprendre), i dos fragments de Verges 50: “Els meus ulls aquí” i sobretot, un “País petit”, arranjat i tractat vocalment d’una manera totalment diferent de la de l’enregistrament oficial de 1980, que ja havíem pogut descobrir i admirar uns mesos enrera a la presentació de Torna aviat al  Teatre Tívoli.

Al segon disc, hi trobem el material més recent i per tant, el més fidel a les versions originals. El tema que dóna títol a l’àlbum Maremar i el fragment inicial d’Astres obren camí a la represa de la meitat més personal de Torna aviat. I val a dir que les versions de ”Roda” (la meravellosa cançó dedicada a Miquel Martí i Pol), “Torna aviat”, “Esquizoclub” i, sobretot, “Insbumís” em semblen molt més fresques i interessants que les originals en estudi (un pèl encotillades per un excés de teclats i de percussions electròniques).  El recull acaba amb una bonica musicació d’un text de Miquel Martí i Pol (“Valset per a innocents” estrenat també per les dates del Tívoli ) i amb un tema definitori (“Vaig i vinc”) que no és cap meravella – no crec que duri gaire temps en repertori – però que dóna una sensació d’acabat, de treball rodó, amb un guió lògic i ben estructurat.

Des del punt de vista instrumental, es nota (i molt!) la complicitat i el plaer compartit del cantant amb els seus músics acompanyants, des dels qui podríem qualificar d’ ”eterns” Laura Almerich, i el gran flautista Manuel Rabinad fins als que s’han anat incorporant al grup al llarg dels darrers anys: Lluís Ribalta (bateria). Jordi Armengol (guitarres) i Quico Rodíguez (baix elèctric). Si hi afegim que la presa de so és més que correcta i que la interpretació vocal de Lluís Llach millora en bouquet amb els anys, podem afirmar que Ara és un bon disc de balanç, que, alhora, sona a present, i que ens farà més curta l’espera fins que el nou projecte de l’empordanès (un llarg tema anomenat Un pont de mar blava, escrit en col·laboració amb el poeta de Roda de Ter, i cantat en català, grec i àrab ) pugui esdevenir per fi una realitat.
Miquel Pujadó - Serra d'or, (1992)

  CANÇONS

1. El bandoler
2. L'estaca
3. La Madame
4. Jo sé
5. La gallineta
6. Ítaca
7. País petit
8. Aprendre
9. Els meus ulls aquí
10. Maremar
11. Astres
12. Roda
13. Torna aviat
14. Esquizoclub
15. Insubmís
16. Valset per a innocents
17. Vaig i vinc

Lluis Llach





 Copyright © 2002, www.lluisllach.com - Avis Legal