ÀLBUMS


PORRERA

Editat
Picap 90-0073-03 1995

Laura Almerich
Guitarra clàssica

Jordi Armengol
Guitarra elèctrica, acústica, banjo, sintetitzadors

Jorge Coscueta
Saxo tenor i saxo alto

Miguel Ángel Esteve
Guitarra acústica

Lluís Llach
Veu, sintetitzadors, piano

Xavier Puig i Carles Izaga
Cors

Manuel Rabinad “Rabi”
Flautes, wind control, sintetitzadors, “trombó amb la veu”

Lluís Ribalta
Bateria o percussions

Quico Rodríguez
Baixos elèctrics

Lletres
Miquel Martí i Pol, Lluís Llach

Música
Lluís Llach

Col·laboracions musicals

Josep M. Alpiste
Violí

Enric Canada
Percussions

Nacho Lesko
Acordió, piano

Xavier Macaya
Cornomusa

Pep Poblet
Clarinet

Artur Regada
Baix acústic

Gravació i mescla
Didier Richard

Assistent
Pau Manté

Mastering
Jean-Pierre Bouquet

Producció musical
Jordi Armengol, Manuel Rabinad “Rabi”, Lluís Llach

Gravació
PAC- Estudi Mòbil (Porrera)

Mesclat
Estudi Rod’s Music (Barcelona)

Mastering
Studio Translab (París)

Enregistrat a Porrera entre maig i setembre de 1995


  NOTES
 Aquest disc ha estat reeditat per:

Claus Records 03 00113| 04 2003


  COMENTARI
A Verges 50 (1980), Lluís Llach recreava el passat per tal d’entendre el present. A Porrera torna a utilitzar un petit poble, on ell se sent físicament arrelat, per dir-nos que el més petit i l’immensament gran són les dues cares de la mateixa moneda, idea que ja havia desenvolupat a Astres (1986). L’amor a la terra, l’acolliment que el poble fa a l’emigrant que torna pobre de les Amèriques i que retroba en l’amor l’autèntica riquesa (la seva Ítaca?), els núvols que passen pel poble camí de Bòsnia, els dos homes que passen “amb la fosca dintre seu” per la vella carretera, i que simbolitzen tots els recels que poden portar a la intolerància i a la xenofòbia, el Cafè Antic – refugi de la tendresa en un món bastit damunt del crim... El localisme de Lluís Llach és decididament universalista, i en aquest sentit Porrera és la conseqüència lògica de la cançó “I ara de nou”, un tema “de tesi” que trobarem a T’estimo (1984).

Els textos han estat elaborats novament amb la col·laboració de Miquel Martí i Pol, amb qui Lluís Llach duu a terme una autèntica simbiosi (no trobeu que el cantant i el poeta cada vegada s’assemblen més físicament?), i el tractament musical continua la línia ètnica encetada amb Un pont de mar blava. (“Porrera”, “Tomb d’atzars”, “El Cafè Antic”), amb escapades a ritmes com el xarleston (“La Lira”) i a referents propis del món de Verges 50, presents sobretot en temes instrumentals o “dits” (dissortadament d’ençà de “Somniem”, el recitat no és un dels punts forts de Llach) sobre fons musical: la barreja de vals i sirtaki/masurca a “Orenetes” o la sonoritat d’estil Nino Rota a “Pilar” i en un fragment de “Món”, la coda de l’àlbum.

Divers i unitari alhora, Porrera, sense ser el millor disc de Lluís Llach és un treball absolutament recomanable.
Serra d'or (1995)

  CANÇONS

1. Porrera
2. Lo cirerer (Instrumental)
3. Embruix de lluna
4. La Lira
5. Núvols
6. Tomb d'atzars
7. Orenetes (Instrumental)
8. El Cafè Antic
9. Pilar
10. Món

Lluis Llach





 Copyright © 2002, www.lluisllach.com - Avis Legal